Skip to main content

'ය' යනු දෙකක් ලිවීමේ හේතුව - අරුත් පහදුව 5


ඇයි මේ සමහරු 'විද්‍යාලයය' කියා '' යනු දෙකක් ලියන්නේ?

විද්‍යාලයය, සම්ප්‍රදායය, සෞන්දර්යය කියා '' යනු දෙකක් ලියා තියෙනවා දැක්කාම ඔබ සමහර විට හිතනවා ඇති ඒක මුද්‍රණදෝෂයක් කියා. නැහැ. එහෙම ලිවීම තමා නිවැරදි. මා අද කියා දෙන්නම් ඒ ගැන.

සිංහලභාෂාවේ ඇති සියලුම පද අප කොටස් තුනකට වෙන් කරනවා දේශීය, අනුපාතිත සහ ආනීත යනුවෙන්. මේවා කුමාරතුංග මුනිදාස මහතාගේ වචන. සිදත්සඟරාවේ මේ සඳහා කීවේ නිපන්, තබව, තසම කියා. දැන් රජයේ සිංහල පොත්වල උගන්වන්නේ නිෂ්පන්න, තත්භව, සහ තත්සම කියා. මම් මුනිදාස මහතාගේ වචන යොදන්නම්.

දේශීය කියා කීවේ අපේම වචන. ඔළුව, බඩ, කකුල, ගොයම, දොඩනවා, වඩිනවා වගේ පද. ඒවා කිසිම භාෂාවකින් ගත්තු ඒවා නෙවේ. අපේම වචන. අනුපාතිත කියන්නේ වෙනත් භාෂාවකින් අරගෙන අපේ රටාවට අනුව පොඩ්ඩක් වෙනස් කර හදා ගන්න වචන. පාද > පා, විහාර > වෙහෙර, කුර්කිස් > කොකිස්, බෝට් > බෝට්ටුව ආදී වශයෙන්. නමුත් එදිනෙදා කතාබහ කරද්දී අප වැඩියෙන් භාවිත කරන්නේ ආනීතපද. ඒ කියන්නේ යම් භාෂාවක තිබුණු පදයක් වෙනස් නොකර ඒ විදිහටම යොදා ගැනීම. ආනීත කියන්නේ 'අරගෙන ඇවිත්' කියන තේරුම.

මේ විදිහට ආනීත කරගන්න බොහෝ පද අපට ලැබෙන්නේ සංස්කෘතභාෂාවෙන්. මෙලෙස එන පද බොහෝමයක් අප්‍රාණවාචීපද. ඒවා ඒ විදිහටම එනවා කීවාට මුල්බසේ ඇති විදිහටම අපට අපේ බසේ යොදන්න නම් බැහැ. ඒ නිසා මුල් බසේ තියෙන ලිංගය සිංහලට එන විට වෙනස් වෙනවා. උදාහරණයක් ලෙස 'ග්‍රන්ථ' කියන පදය සංස්කෘතභාෂාවේ පුරුෂලිංග පදයක්. නමුත් සිංහලට එන විට එය නපුංසකලිංග වෙනවා. දැන් මෙහෙම නපුංසකලිංග කර, අරගත්තා යැයි සිතමු. එයට පසුව අප භාෂාවේ යොදන්නේ කොහොමද? අපට සිදුවෙනවා සාමාන්‍ය නපුංසකලිංග නාමපදයක් වරනඟන ආකාරයට එයත් වරනඟන්න. දැන් අපි බලමු කොහොමද ඒක කරන්නේ කියා.

විභක්ති අනියමාර්ථය ඒක වචන බහුවචන
....................................................................................
ප්‍රථමා/කර්ම ග්‍රන්ථයක් ග්‍රන්ථය ග්‍රන්ථ
කරණ/අවධි ග්‍රන්ථයකින් ග්‍රන්ථයෙන් ග්‍රන්ථවලින්
සම්ප්‍රදාන ග්‍රන්ථයකට ග්‍රන්ථයට ග්‍රන්ථවලට
සම්බන්ධ/
ආධාර ග්‍රන්ථයක ග්‍රන්ථයේ ග්‍රන්ථවල

මෙහි බහුවචන වරනැඟීමේදී ප්‍රාණවාචී ප්‍රත්‍යය ද ඇතැම් අය භාවිත කරති. එවිට එය මෙසේ ද ලිවිය හැක.

විභක්ති බහුවචන
.....................................
ප්‍රථමා ග්‍රන්ථ = ග්‍රන්ථයෝ
කර්ම ග්‍රන්ථ = ග්‍රන්ථයන්
කරණ/අවධි ග්‍රන්ථවලින් = ග්‍රන්ථයන්ගෙන්
සම්ප්‍රදාන ග්‍රන්ථවලට = ග්‍රන්ථයනට
සම්බන්ධ ග්‍රන්ථවල = ග්‍රන්ථයන්ගේ
ආධාර ග්‍රන්ථවල = ග්‍රන්ථයන්හි

බහුවචනය මේ ක්‍රම දෙකින් කුමන අයුරින් ලීවාත් කමක් නැහැ. මේක බැලුවාම ඔබට පේනවා ඇති සංස්කෘතපදය 'ග්‍රන්ථ' යන්නයි, එය සිංහලයෙන් වරනැඟීමේදී '' 'යක්' 'යෙන්' ආදී වශයෙන් '' යන්නෙන් ආරම්භවන ප්‍රත්‍යයක් තමා භාවිත කර ඇත්තේ. සෑම සංස්කෘතපදයක්ම සිංහලභාෂාවට ගැනීමේදී '' යන්න මුලට යෙදෙන ප්‍රත්‍යයම දාන්නේ නැහැ. සමහර පදවලට අප යොදන්නේ '' යන්නෙන් ආරම්භ වන ප්‍රත්‍යය. උදාහරණයක් ලෙස 'ශාලා' කියන සංස්කෘතපදය සිංහල ගැනීමේදී අපි '' යන්න යොදා 'ශාලාව' කියා කියමු. අපි දැනට ඒක අමතක කරමු. '' යන්න ගැන විතරක් හිතමු.

ගැටලුව මතුවෙන්නේ මෙහෙම. සංස්කෘතභාෂාවේ තියෙන ඇතැම් පදවල ස්වභාවයෙන්ම අගට '' යන්නක් තියෙනවා. ඒ කියන්නේ ප්‍රකෘතිය තුළ '' යන්නක් තියෙන බවයි. උදාහරණයක් ලෙස 'ආලය' කියන්නේ සංස්කෘතයෙන් 'ගෙය' 'ශාලාව' කියන අර්ථයට. විද්‍යා දැනුම ලබා ගන්නා ගෙයට අපි 'විද්‍යා + ආලය = විද්‍යාලය' කියා කියමු. පුස්තක තැන්පත් කර ඇති ගෙය 'පුස්තකාලය'. කාර්යය හෙවත් කටයුතු කරන ගෙය 'කාර්යාලය' වේ. මූල + ශ්‍රී ධාතුවෙන් උපදින පදය 'මූලාශ්‍රය' වේ. මේ ආකාරයට ම සම්ප්‍රදාය, සමුච්චය, ඉන්ද්‍රිය, අක්ෂය, ව්‍යය, කාර්ය, අක්‍රිය, සෞන්දර්ය, සූර්ය, ආචාර්ය වැනි පදත් ප්‍රකෘතියෙන්ම '' යන්නක් අගට ඇති පදවේ.

යංශය යොදන අයුරුත් මේ ගමන්ම කිව යුතුවේ. යංශය කියන්නේ වෙනම අකුරක් නෙවේ. එය අකුරු දෙකක් සංයෝග කරන ක්‍රමයක්. ත් + = ත්‍ය. අචින්ත්‍ය, සාහිත්‍ය, ප්‍රත්‍ය වැනි. න් + = න්‍ය. සාමාන්‍ය, ශූන්‍ය වැනි. ල් + = ල්‍ය. චාපල්‍ය, අතුල්‍ය වැනි. ද් + = ද්‍ය. ගද්‍ය, පද්‍ය වැනි. ද්‍රව්‍ය ආදී අනෙක් පද ගැනත් මෙසේම තේරුම් ගන්න. දැන් ඔබට පේනවා ඇති මේ පද සියල්ලත් අගට ප්‍රකෘතියෙන්ම '' යන්නක් සහිත පද බව.

මා ඔබට මුලින් කීවා 'ග්‍රන්ථ' කියන මූලය වරනැඟීමේදී '' 'යක්' ආදී ප්‍රත්‍යය එකතුවන බව. ඒ ආකාරයටම දැන් අපි බලමු මෙලෙස '' යන්නෙන් අවසන් වන මූලයක් වරනඟන්නේ කොහොමද කියා.

විභක්ති අනියමාර්ථය ඒක වචන බහුවචන
....................................................................................
ප්‍රථමා/කර්ම මූලාශ්‍රයයක් මූලාශ්‍රයය මූලාශ්‍රය
කරණ/අවධි මූලාශ්‍රයයකින් මූලාශ්‍රයයෙන් මූලාශ්‍රයවලින්
සම්ප්‍රදාන මූලාශ්‍රයයකට මූලාශ්‍රයයට මූලාශ්‍රයවලට
සම්බන්ධ/
ආධාර මූලාශ්‍රයයක මූලාශ්‍රයයේ මූලාශ්‍රයවල

පුරුෂලිංග ප්‍රත්‍යයන් භාවිත කිරීමේදී මෙසේය.

විභක්ති බහුවචන
.....................................
ප්‍රථමා මූලාශ්‍රය = මූලාශ්‍රයයෝ
කර්ම මූලාශ්‍රය = මූලාශ්‍රයයන්
කරණ/අවධි මූලාශ්‍රයවලින් = මූලාශ්‍රයයන්ගෙන්
සම්පදාන මූලාශ්‍රයවලට = මූලාශ්‍රයයනට
සම්බන්ධ මූලාශ්‍රයවල = මූලාශ්‍රයයන්ගේ
ආධාර මූලාශ්‍රයවල = මූලාශ්‍රයයන්හි

දැන් ඔබට පේනවා ඇති '' යනු දෙකක් වගේ පේන්නේ, එකක් ප්‍රකෘතියෙන් තියෙන '' යන්න, අනෙක ප්‍රත්‍යයත් සමග යෙදෙන '' යන්න බව.

සමාස ගැනත් මෙහිදී යමක් කිව යුතුයි. යම් පද දෙකක් සමාස කිරීමේදී මුලින් යොදන පදය ප්‍රකෘතියෙන් යොදන්න ඕනේ. මේ බලන්න.

මට මේ 'සමාජය' එපා වී ඇත.
'සමාජවිද්‍යාව' මගේ ප්‍රියතම විෂය වේ.

මෙහි මුල් වාක්‍යයේ 'සමාජ' යන පදය නාමපදයක් ලෙස යොදා ඇත. 'සමාජය' කියා වරනඟන්නේ ඒ නිසාය. දෙවන වාක්‍යයේ එය සමාසයක මුල් කොටසය. සමාජය ගැන හදාරන විද්‍යාව 'සමාජවිද්‍යාව' වේ. එහිදී යෙදෙන්නේ 'සමාජ' කියන මූලය පමණි. මේ ආකරයටම,

මෙම කරුණට අදාළ 'මූලාශ්‍රයය' දක්වා නැත.
'මූලාශ්‍රයග්‍රන්ථ' මොනවාදැයි පෙන්වා දෙන්න.

පළමු වාක්‍යයේ 'මූලාශ්‍රය' යන්න නාමපදයක් ලෙස යෙදී ඇත. ඒ නිසා වරනැඟී ඇත. දෙවන වාක්‍යයේ එය සමාසයක මුල් කොටස පමණි. මූලාශ්‍රය කර ගත් ග්‍රන්ථ 'මූලාශ්‍රයග්‍රන්ථ' වේ. මේ ආකාරයටම සාහිත්‍යකලාව, ආචාර්යමණ්ඩලය, සෞන්දර්යවිද්‍යාව, ඉන්ද්‍රියගෝචර, ප්‍රත්‍යසන්නිශ්‍රිත වැනි සමාස පද ගැන සිතා බලන්න. දැන් ඔබට වැටහෙනවා ඇති අක්ෂ, විද්‍යාල, පුස්තකාල, මූලාශ්‍ර ආදී ලෙස ලිවීම වරදක් බව

අරුත්පහදුව මීළඟ ලිපියෙන් පද බෙදීම ගැන කතා කරන්නම්.

Comments

Popular posts from this blog

නිවැරදිව හිතන්න කියා දෙන තර්කශාස්ත්‍රය

අපි හිතමු. අපි හිතන සත්වයෝ වෙමු. භාෂාව උගත්දා සිටම අපි හිතමු. හිතීම යනුවෙන් ඇත්තටම අප කරන්නේ තනිවම කතා කිරීමකි. අප කතා කරන්නේ අපට අපේ පංචෙන්ද්‍රියයන්ගෙන් ලැබුණු අරමුණු ගැනය. අප එහෙම කතා කරන්නේ අපට පංචේන්ද්‍රියයන්ගෙන් ලැබෙන අරමුණු හැම විටම පැහැදිලි අදහසක් ලබා නොදෙන නිසාය. පාර මඩ වී ඇති බව සිතන්න. අපට පෙනෙන්නේ එපමණකි. ඒත් එපමණක් දැන ගෙන සෑහීමකට පත් වන්නට අපට නොහැකිය. පාර මඩ වුණේ කෙසේද කියා සොයා බලන්නට සිත වෙහෙසේ. වැස්සක් වැටුණා නම් පාර මඩ වීමට ඉඩ ඇත. ඒත් වැස්සක් වැටුණා නම් ගහකොළද තෙමී යා යුතුය. වැස්සෙන් ගහකොළ තෙමී ගියත් වැස්ස වැටුණේ බොහෝ වේලාවකට පෙර නම් දැන් ඉර එළිය වැටී තිබෙන නිසා ගහකොළවල වතුරු වියළී ගොස් තිබිය හැක. ඒත් එසේ විය නොහැක. දැන් ඉර එළිය හොඳට ඇති නමුත් අද උදේ සිටම අහස වළාකුළුවලින් බර වී තිබිණි. ගහකොළ වියළෙන්නට තරම් ඉර එළියක් වැටුණේ නැත. ගහකොළවල වතුරු ගෑවුණු බවක්ද නැත. එහෙනම් වැස්සක් වැටී නැත. වැස්සක් වැටුණේ නැති නම් පාර මඩ වුණේ කෙසේද ? එහෙම නම් පාරට කවුරුන් හෝ වතුරු දමා ඇත. ඒත් මේ සා පාර මඩ වීමට වතුරු දැමිය හැක්කේ කවුරුන්ටද ? මෙය කිසියම් පුද්ගලයෙකුට වතුර භාජනයක් හෝ දෙ

ථේරවාදියා හා මහායානිකයා වෙන් වන තැන

මහායානය ගැන ලියන සෑම වාරයකදීම මා මුහුණ දෙන එක්තරා අවාසනාවන්ත අත්දැකීමක් වෙයි. එනම් මගේ ලිපි කියවන පාඨකයාගේ මනසේ දැනටමත් මහායානය සහ ථේරවාදය ගැන පැලපදිංචි වූ චිත්‍රයක් තිබීමත් ඒ චිත්‍රයට අනුව මා ලියන දේ තේරුම් ගැනීමට යාමත්ය. මේ නිසා මාත් මගේ පාඨකයාත් අතර බැම්මක් බිහිවී ඇත. එය බිඳ දැමීම පිණිස මෙය ලියන්නට සිතීමි. ඉතින් මේ ලිපිය කියවන ඔබ, කරුණාකර ඔබේ භාජනය හිස් කර ගන්න. ඔබ උගත් සහ ඔබ දැනට සිතා සිටින මත මොහොතකට පසෙකින් තියන්න. මෙම ලිපිය සාර්ථකව කියවා තේරුම් ගැනීමට ඔබට එය මහත් උපකාරයක් වේවි. ථේරවාදය යන පදය අද බොහෝ විට භාවිත වන්නේ පාලියෙන් ලියා ඇති බුදුසමය හැඳින්වෙන පදයක් ලෙසටය. මේ අවබෝධය සම්පූර්ණයෙන්ම වැරදිය. ථේරවාදිය ගැන ලියූ ටීකාචාර්යයන්වහන්සේ ථේරවාදය යනු ආනන්ද, කාශ්‍යප ආදි මහතෙරවරුන් මතක තබා ගෙන පැමිණි දහම බව පෙන්වා දී ඇත. මෙම අර්ථකථනය මෙරට මිනිසුන්ට හඳුන්වා දෙන්නේ පොලොන්නරු යුගයෙන් පසුවය. අප අනුරාධපුරය දක්වා ගොස් විමසා බැලුවහොත් බුද්ධඝෝස හාමුදුරුවන් ඇතුළු මුල් කල යතිවරුන් පෙන්වා දී ඇත්තේ ථේරවාදය යනු බුද්ධවචනය මහතෙරුන්වහන්සේලා 'තේරුම් කළ අයුරු’ මිස ‘මතක තබා ගෙන පැමිණි’ අයුරු නොවන

පාසල්වියේ අධ්‍යාපනය සහ ආදරය - පළමු කොටස

මුලින්ම මේ ලිපිපෙළ ලිවීමේ අරමුණ පැහැදිලි කරන්නම්. ඔබ වැඩිහිටියන්ගෙන් ඇහුවොත් පාසල් යන කාලයේ ආදර සම්බන්ධතා පවත්වාගෙන යාම ‘හොඳද‍’ කියා ඔවුන්ගෙන් අතිමහත් බහුතරයක් අදටත් කියන්නේ ‘ඒක හොඳ නෑ. ඉස්කෝලේ යන කාලේ ඕව කරන්න ගිහිං ඉගෙනීම කඩාකප්පල් කර ගන්නවා’ වැනි පිළිතුරකි. එය එසේ වුවද අදටත් පාසල් යන බොහෝ දූවරු සහ පුත්තු ප්‍රේම සම්බන්ධතා ඇති කර ගෙන සිටිති. දෙමාපියන් වාරණ යොදන විට රහසින් හෝ සිදු කරති. අවසානයේදී ඔවුන් දෙදෙනා අතර සිදු වන කිසියම් හිත් අමනාපයක් නිසා, දෙමාපියන් මැදිහත් වීමෙන් සිදු කරන බාධාවක් නිසා, එහෙමත් නැතිනම් වෙනත් වැරදි අවබෝධයක් නිසා ඔවුහු තමන්ගේ මුළු මහත් ජීවිතයම අවුල් කර ගනිති. අදටත් අපට එහෙන් මෙහෙන් වගේ පාසල් යන දරුවන් පාසල් දිවිය අතරමඟ නවතා යුග දිවියක් ආරම්භ කරන්නට පෙළඹුණු කතා අසන්නට ලැබේ. මේ තත්වය යටතේ පාසල්වියේ ඇති වන ආදර සම්බන්ධතා සහ ඒවා තිබියදී අධ්‍යාපනය කඩ නොවී පවත්වාගෙන යන්නේ කෙසේද වැනි කරුණු ගැන කතා කිරීම තවදුරටත් තහනම් මාතෘකාවක් නොවිය යුතු බව මගේ විශ්වාසයයි. මේ නිසා මේ පිළිබඳව තාත්තා කෙනෙකු, වැඩිහිටියෙකු සහ ගුරුවරයෙකු වශයෙන් මා දකින්නේ කෙසේද යන්න පැහැදිලි කිරීම මෙම ලිප