Skip to main content

මෙණ්ඩකනය සහ සිත් රිදවීමේ කලාව


http://thumbs.dreamstime.com/x/goat-fight-7988635.jpg
 




මෙණ්ඩක කීවේ එළුවාටය. එළුවා යනු සිංහලයාට ද සමාන පදයකි. නමුත් මෙහි එළුවා යැයි කීවේ අං සහිත කකුල් හතරේ එළුවා ගැනය. මෙණ්ඩක යනුවෙන් අදහස් කරන්නේ හුදෙක් එළුවාම නොව එම වර්ගයට අයත් සතුන්ය. එම වර්ගයට අයත් සතුන්ට අං දෙකක් ඇත. ඌ පහර දෙන විට එකවර අං දෙකෙන්ම අනියි. එක අනකින් බේරුණාට පලක් නැත. අනෙක් අන ඇවිත් වදියි. අං දෙකෙන්ම අනින්නේ එකම ඉලක්කයකට වීම එයට හේතුවයි. එලෙස අං දෙකෙන් අනින විට කළ හැකි කාර්යයන් දෙකකි. පළමු වැන්න නම් අං දෙක නොවදිනා ලෙස තමා ඉවත් වී මෙණ්ඩකයාට බොරු ඉලක්කයක් පෙන්වීමය. ස්පාඤ්ඤයේ ගොංපොර තරඟවලදී සිදු වන්නේ මෙයය. රතු රෙද්දක් වනා ගවයාව ගොනෙක් කොට බොරු ඉලක්කයක් වෙත අනින්න සලස්වයි. දෙවැනි ක්‍රමය නොහොත් බුදුරජාණන්වහන්සේගේ ක්‍රමය නම් අනින්න එන විට අං දෙකෙන් අල්ලා මෙණ්ඩකයාව නතර කිරීමයි. එය කිරීමට නම් ඉතා ශක්තිමත් පුද්ගලයෙකු විය යුතුය. කලබල වීමට කාරණයක් නැත. බුදුරජාණන්වහන්සේ මේ කතා කරන්නේ ගොංපොර ගැන නොව ගොන් විලස ප්‍රශ්න මතු කරන මුග්ධයන් මෙල්ල කරන විදිහ ගැනය. සාමාන්‍ය ව්‍යවහාරයේ උභතෝකෝටික ප්‍රශ්න යැයි හදුන්වන මෙම ප්‍රශ්න බෞද්ධ තර්කශාස්ත්‍රයේදී ‘මෙණ්ඩකප්‍රශ්න’ ලෙස නම් කෙරේ. එනම් ‘එළුපැන’ හෝ කැමති නම් පොදුවේ මෙණ්ඩක වර්ගය ගැන සිතා ‘ගොං ප්‍රශ්න’ කියා හෝ මේවා නම් කළ හැක. අනින්න එන මෙණ්ඩකයාගේ එක අනකින් බේරෙන්න බැරි සේම මෙවැනි ප්‍රශ්නයකට ඍජු පිළිතුරුක් දී බේරෙන්නට ද නොහැකිය. එදිනෙදා කතාබහේදී ‘බකංනිලාගෙන’ මූණ එල්ලන් ඉන්න අයට ‘උභතෝකෝටික’ ප්‍රශ්නයකට මුහුණ දීලා වගේ ඉන්නවා යැයි කීවාට, ජීවන අරගලයේදී එවැනි ප්‍රශ්නවලට මුහුණ දුන් අය අපට හමු වන්නේ කලාතුරකිනි.

බුදුරජාණන්වහන්සේට ‘මෙණ්ඩකප්‍රශ්නයකින්’ නොහොත් ‘ගොං ප්‍රශ්නයකින්’ පහර දුන් අවස්ථාවක් ගැනයි මේ කතාව. නිගණ්ඨනාථපුත්තගේ ඉගැන්වීම් බහකට අභයරාජකුමාරයා බුදුරජාණන්වහන්සේ ඇතුළු මහාසංඝරත්නයට දානයට ආරාධනා කොට බුදුරජාණන්වහන්සේගෙන් මෙහෙම ප්‍රශ්නයක් අහනවා. ‘ඔබ වහන්සේ අනුන්ට අප්‍රිය අමනාප වචන කියනවා ද?’. තේරෙන සිංහලෙන් කිව්වොත් ‘ඔබ වහන්සේ අනුන්ගේ හිත් රිදෙන විදිහට කතා කරනවා ද?’. මේ ප්‍රශ්නයට ‘ඔවු’ කියා පිළිතුරු දුන්නොත් ‘බුදුරජාණන්වහන්සේ මහාකාරුණික නොවේ’, අනුන්ගේ සිත් රිදෙන ලෙස කතා කරන නිසාය. ‘නැහැ’ කියා පිළිතුරු දුන්නොත් දෙව්දත් තෙරුන් පංචවරයාචනය කළ අවස්ථාවේදී එය ප්‍රතික්ෂේප කිරීම සහ නොයෙක් අවස්ථාවල ඔහු කළ නොමනා ක්‍රියා නිසා දොස් කීම ඔහුගේ සිත් රිදවීමට හේතු වූවා නේ ද කියා පෙරළා ප්‍රශ්න කළ හැකියි. ඒ අනුව බුදුරජාණන්වහන්සේ බොරු කීවා වෙයි. සරලව,

ප්‍රශ්නය: ඔබ අනුන්ගේ හිත් රිදෙන විදිහට කතා කරනවා ද?

(පිළිතුර ඔවු නම් ඔබ මහාකාරුණික නොවේ. පිළිතුර නැහැ නම් ඔබ දෙව්දත් තෙරුන්ගේ හිත් රිදෙව්වා. බොරු කියන්න එපා. කොහොම උත්තර දුන්නත් බුදුරජාණන්වහන්සේ පරාදයි.)

දැන් මේ විදිහට භාෂාප්‍රයෝගයකින් බුදුරජාණන්වහන්සේව අල්ල ගන්න දත මැදගෙන අභයරාජ මේ ප්‍රශ්නය අහනවා. බුදුරජාණන්වහන්සේ පිළිතුරු දෙන්නේ මේ විදිහට.

‘මට ඕනේ නම් මං අනුන්ගේ හිත් රිදෙන විදිහට කතා කරනවා, ඕන්නැත්තං නැහැ’.

තවත් තේරෙන විදිහට කියනවා නම් බුදුරජාණන්වහන්සේ ‘ඔවු සහ නැහැ’ කියන පිළිතුරු දෙකම එකවර දෙනවා. අභයරාජකුමාරයා අන්දුන්කුන්දුන් වෙනවා. ඊට පස්සේ මොනවා කියන්න ද කියා සිතා ගත නොහැකිව ‘නිගණ්ඨයන් ඉවරයි, නිගණ්ඨයන් ඉවරයි’ කියලා කෑ ගහනවා.

සිදු වී ඇති දේ තේරුම් ගත්ත බුදුරජාණන්වහන්සේ තමන්ගේ පිළිතුර තවදුරටත් මෙහෙම පැහැදිලි කරනවා. ‘අභයරාජ, ඔබගේ බිරිඳගේ හෝ දරුවා බලා ගන්නා කාන්තාවන්ගේ අතපසුවීමකින් ඔබේ දරුවා උගුරේ ගලක් හිර කර ගත්තොත් මොකද කරන්නේ? ‘ස්වාමීනී මං ඒ ගල උගුරට අත දාලා අරන්දානවා’. ‘හොඳයි, හිතන්න ඒක ටිකක් ඇතුළටම ගිලිලා හිර වෙලා කියලා, එතකොට?’. ‘ස්වාමීනී, මං උගුර ඇතුළටම අත දාලා ලේත් එක්ක හරි ඒ ගල ඇදල අයින් කරනවා.’ ‘ඇයි, ඔබ එහෙම කරන්නේ, එතකොට දරුවාට රිදෙනවානේ?’. ‘රිදුනට කරන්න දෙයක් නැහැ, ස්වාමීනී, මගේ දරුවගේ ජීවිතය බේර ගන්න එපෑයැ. මං දරුවට ආදරෙයි නේ’. ‘මාත් ඒ වගේ තමයි අභයරාජ, යමක් ඇත්ත නම් එය යහපත පිණිස හේතුවේ නම් අහන කෙනාගේ හිත රිදුනත් හොඳම වෙලාව බලලා මං ඒක දේශනා කරනවා. මොකද මං මගේ ශ්‍රාවකයන්ට ආදරෙයි (=අනුකම්පාවයි)’.

අනුන්ගේ අදහස්වලට ගරු කරන්න, ඒ අයගේ හිත් රිදෙන විදිහට කතා කරන්න එපා කියන අද ඉන්න මුග්ධ ලිබරල්වාදීන්ට සහ සමාජවාදීන්ට එදා බුදුරජාණන්වහන්සේ පිළිතුරු දුන්නේ ඒ විදිහට.

Comments

Popular posts from this blog

නිවැරදිව හිතන්න කියා දෙන තර්කශාස්ත්‍රය

අපි හිතමු. අපි හිතන සත්වයෝ වෙමු. භාෂාව උගත්දා සිටම අපි හිතමු. හිතීම යනුවෙන් ඇත්තටම අප කරන්නේ තනිවම කතා කිරීමකි. අප කතා කරන්නේ අපට අපේ පංචෙන්ද්‍රියයන්ගෙන් ලැබුණු අරමුණු ගැනය. අප එහෙම කතා කරන්නේ අපට පංචේන්ද්‍රියයන්ගෙන් ලැබෙන අරමුණු හැම විටම පැහැදිලි අදහසක් ලබා නොදෙන නිසාය. පාර මඩ වී ඇති බව සිතන්න. අපට පෙනෙන්නේ එපමණකි. ඒත් එපමණක් දැන ගෙන සෑහීමකට පත් වන්නට අපට නොහැකිය. පාර මඩ වුණේ කෙසේද කියා සොයා බලන්නට සිත වෙහෙසේ. වැස්සක් වැටුණා නම් පාර මඩ වීමට ඉඩ ඇත. ඒත් වැස්සක් වැටුණා නම් ගහකොළද තෙමී යා යුතුය. වැස්සෙන් ගහකොළ තෙමී ගියත් වැස්ස වැටුණේ බොහෝ වේලාවකට පෙර නම් දැන් ඉර එළිය වැටී තිබෙන නිසා ගහකොළවල වතුරු වියළී ගොස් තිබිය හැක. ඒත් එසේ විය නොහැක. දැන් ඉර එළිය හොඳට ඇති නමුත් අද උදේ සිටම අහස වළාකුළුවලින් බර වී තිබිණි. ගහකොළ වියළෙන්නට තරම් ඉර එළියක් වැටුණේ නැත. ගහකොළවල වතුරු ගෑවුණු බවක්ද නැත. එහෙනම් වැස්සක් වැටී නැත. වැස්සක් වැටුණේ නැති නම් පාර මඩ වුණේ කෙසේද ? එහෙම නම් පාරට කවුරුන් හෝ වතුරු දමා ඇත. ඒත් මේ සා පාර මඩ වීමට වතුරු දැමිය හැක්කේ කවුරුන්ටද ? මෙය කිසියම් පුද්ගලයෙකුට වතුර භාජනයක් හෝ දෙ

ථේරවාදියා හා මහායානිකයා වෙන් වන තැන

මහායානය ගැන ලියන සෑම වාරයකදීම මා මුහුණ දෙන එක්තරා අවාසනාවන්ත අත්දැකීමක් වෙයි. එනම් මගේ ලිපි කියවන පාඨකයාගේ මනසේ දැනටමත් මහායානය සහ ථේරවාදය ගැන පැලපදිංචි වූ චිත්‍රයක් තිබීමත් ඒ චිත්‍රයට අනුව මා ලියන දේ තේරුම් ගැනීමට යාමත්ය. මේ නිසා මාත් මගේ පාඨකයාත් අතර බැම්මක් බිහිවී ඇත. එය බිඳ දැමීම පිණිස මෙය ලියන්නට සිතීමි. ඉතින් මේ ලිපිය කියවන ඔබ, කරුණාකර ඔබේ භාජනය හිස් කර ගන්න. ඔබ උගත් සහ ඔබ දැනට සිතා සිටින මත මොහොතකට පසෙකින් තියන්න. මෙම ලිපිය සාර්ථකව කියවා තේරුම් ගැනීමට ඔබට එය මහත් උපකාරයක් වේවි. ථේරවාදය යන පදය අද බොහෝ විට භාවිත වන්නේ පාලියෙන් ලියා ඇති බුදුසමය හැඳින්වෙන පදයක් ලෙසටය. මේ අවබෝධය සම්පූර්ණයෙන්ම වැරදිය. ථේරවාදිය ගැන ලියූ ටීකාචාර්යයන්වහන්සේ ථේරවාදය යනු ආනන්ද, කාශ්‍යප ආදි මහතෙරවරුන් මතක තබා ගෙන පැමිණි දහම බව පෙන්වා දී ඇත. මෙම අර්ථකථනය මෙරට මිනිසුන්ට හඳුන්වා දෙන්නේ පොලොන්නරු යුගයෙන් පසුවය. අප අනුරාධපුරය දක්වා ගොස් විමසා බැලුවහොත් බුද්ධඝෝස හාමුදුරුවන් ඇතුළු මුල් කල යතිවරුන් පෙන්වා දී ඇත්තේ ථේරවාදය යනු බුද්ධවචනය මහතෙරුන්වහන්සේලා 'තේරුම් කළ අයුරු’ මිස ‘මතක තබා ගෙන පැමිණි’ අයුරු නොවන

පාසල්වියේ අධ්‍යාපනය සහ ආදරය - පළමු කොටස

මුලින්ම මේ ලිපිපෙළ ලිවීමේ අරමුණ පැහැදිලි කරන්නම්. ඔබ වැඩිහිටියන්ගෙන් ඇහුවොත් පාසල් යන කාලයේ ආදර සම්බන්ධතා පවත්වාගෙන යාම ‘හොඳද‍’ කියා ඔවුන්ගෙන් අතිමහත් බහුතරයක් අදටත් කියන්නේ ‘ඒක හොඳ නෑ. ඉස්කෝලේ යන කාලේ ඕව කරන්න ගිහිං ඉගෙනීම කඩාකප්පල් කර ගන්නවා’ වැනි පිළිතුරකි. එය එසේ වුවද අදටත් පාසල් යන බොහෝ දූවරු සහ පුත්තු ප්‍රේම සම්බන්ධතා ඇති කර ගෙන සිටිති. දෙමාපියන් වාරණ යොදන විට රහසින් හෝ සිදු කරති. අවසානයේදී ඔවුන් දෙදෙනා අතර සිදු වන කිසියම් හිත් අමනාපයක් නිසා, දෙමාපියන් මැදිහත් වීමෙන් සිදු කරන බාධාවක් නිසා, එහෙමත් නැතිනම් වෙනත් වැරදි අවබෝධයක් නිසා ඔවුහු තමන්ගේ මුළු මහත් ජීවිතයම අවුල් කර ගනිති. අදටත් අපට එහෙන් මෙහෙන් වගේ පාසල් යන දරුවන් පාසල් දිවිය අතරමඟ නවතා යුග දිවියක් ආරම්භ කරන්නට පෙළඹුණු කතා අසන්නට ලැබේ. මේ තත්වය යටතේ පාසල්වියේ ඇති වන ආදර සම්බන්ධතා සහ ඒවා තිබියදී අධ්‍යාපනය කඩ නොවී පවත්වාගෙන යන්නේ කෙසේද වැනි කරුණු ගැන කතා කිරීම තවදුරටත් තහනම් මාතෘකාවක් නොවිය යුතු බව මගේ විශ්වාසයයි. මේ නිසා මේ පිළිබඳව තාත්තා කෙනෙකු, වැඩිහිටියෙකු සහ ගුරුවරයෙකු වශයෙන් මා දකින්නේ කෙසේද යන්න පැහැදිලි කිරීම මෙම ලිප