Skip to main content

ජීවිතය මේය'යි කියා දුන් ආච්චි අම්මා ඇයය

සිංහලෙන් හිතපු දෙමළෙන් කතා කරපු
රෙද්දයි හැට්ටෙයි ඇඳපු
ඇම්.ජී.ආර්ට පෙම් කරපු
ආච්චි අම්මා ඇයය.

යාපනයේදී මල්වර වී
දෙමළ කොල්ලෙකුට බහදුන් වරදට
සිංහල අයියා කොළඹට එක්කං ආ
ආච්චි අම්මා ඇයය.

මැරයෙකුට පෙම් කොට ගැබ්බර වී
බොරැල්ලේ හැටේ වත්තට සෙට් වුණ
කාසල් එකේ ටෙම්පරියක් කළ
ආච්චි අම්මා ඇයය.



මිනිහ මැරිල තනි වුණාම
පුංචි කිරිසප්පයෙකුත් එක්ක
හාබර් එකේ මුට්ටා ඇදපු
ඇක්මන්ට ගෙයි දොර ඇරපු
ආච්චි අම්මා ඇයය.

ඇක්මන්ගේ අනෙක් ගෑනිට
හම්බ වුණ කොලු පැටියාව විකුණන්ට යන කොට
“දීපං ඔය දරුවාව මං හදා ගන්නං” කී
ආච්චි අම්මා ඇයය.

අප්පෙකු නැතිව දරුවෙකු වදා‍
කාසල් එකේ ඇඳක් උඩ ළතැවෙන එකියක්
දරු පැටියාව විසි කරන්න මඟක් හොයද්දී
“දීපං ඔය දරුවාව මං හදා ගන්නං” කියා
මගේ අම්මාවත් අරං හදා ගත්
ආච්චි අම්මා ඇයය.

ඉඳල හිටල
මාස ගණන් අවුරුදු ගණන්
ඇක්මන් අතුරුදන් වුණාම
දරුපැටියන් පස් දෙනෙකුගෙ කට වහන්න,
බැඳ ‍ගෙන රෙදි තලප්පාව ඔළුව සිසාරා තර කොට
කොන්ක්‍රීට් තාච්චි එහෙ මෙහෙ කොට,
ඉන් ලැබෙන තුට්ටුවෙන්
ඉරට කලින් දුවගෙන ගොස් මරිය කඩේ පෝලිමෙ ඉඳ
ගෙනා මාළු
වට්ටියේ අඩුක්කරං ගම වටේට කරක් ගහපු
ආච්චි අම්මා ඇයය.

ඉන්න හිටින්නට බැරි වෙන කොට
හැටේ වත්තේ
දරු පැටවුන් දොක්කා ගෙන
ඉද්ද කැලේ වල් කොටලා
තනියම පොඩි පැළක් හදා
ඇක්මන්ටත් ඉන්ට දීපු
ආච්චි අම්මා ඇයය.

ඇක්මන් නැති ඉනවු බලා
චණ්ඩි ඇවිත් ගේ වට කොට පිහි පෙන්නා
“කවුද හුත්තො අපෙන් අහන්නැතිව මේ කැලේ ගෙවල් හැදුවේ” කියද්දී
මාළු මන්නෙ අතට අරන්
“මිනිහා නැති වෙලාවට ගෑනුන්ට හයිරන් පෙන්නන
පොන්නයා කවුද” කියා
චීත්තයත් උස්සාගෙන මිදුලට පැන
බීඩි බිබී
මන්නේ වනපු
ආච්චි අම්මා ඇයය.

මගේ අම්මට මාව දමා වෙන දීගෙක යන්ට වෙද්දී
“කොලු පැටියාව මට දීපං” කියා
මාව අරං හදා ගත්තු
ආච්චි අම්මා ඇයය.

යාන්තං බහ තෝරා ගෙන
‘අම්මා’ කියා මා කියද්දී
අම්මා ලෙසින් මා ළඟ සිටි
ආච්චි අම්මා ඇයය.

ගමේ හිටය එකම දොස්තර මහත්තයාව
ජේ.වී.පී එකෙන් මරා දමා
ටයර් ගොඩක පිච්චෙන කොට
මාවත් කිහිල්ලේ දොක්කා ගෙන
බාගෙට පිච්චෙන මිනිය දෙස බලා සිටි
ආච්චි අම්මා ඇයය.

කටුනායක මහන්න ගිය
ගෙදර හිටිය ලොකුම හයිය
ලොකු පුංචි
පැනල ගියාම කොල්ලෙකු එක්ක
මටම කියා ගෙන්නා ගත්
බූමිතෙල් කෑන් එකම
මං ඉස්සරහම ඇ‍ඟේ හලා ගෙන
ගිනි තියා ගන්නට ගිය
ආච්චි අම්මා ඇයය.

ඇස් ගෙඩි දෙක කළු වෙනකම්
ලිපට පිඹලා දුම් කා ගෙන
කඩයප්පං ලැවරිය පුච්චා
ඉස්කෝලෙට මාව යවපු
මඟුල් ගෙවල උයලා
ලැබෙන කෑම මට ගෙන දී
තළු මර මර මං කද්දී
ඒක දිහා හිනා වෙවී බලා හිටපු
පළමු දෙවන පන්තියේ
වළං පිගන් හෝදාලා
ඔවුන් දීපු පරණ ඇඳුම්
මට ගෙනවිත් අන්දාලා හැඩ බලපු
ආච්චි අම්මා ඇයය.

මට සරසවි වරම් ලැබී
ඒ බව කීමට ආ දා
දෑස පියා ගෙන සිටි,
ඒ වන විටත් මා කැඳවා
ජීවිතයේ සරසවියට
ජීවිතයේ පොත පෙරළා
සියලු අකුරු මට කියවූ
අකුරු නූගත්
ආච්චි අම්මා ඇයය.

Comments

Popular posts from this blog

ථේරවාදියා හා මහායානිකයා වෙන් වන තැන

මහායානය ගැන ලියන සෑම වාරයකදීම මා මුහුණ දෙන එක්තරා අවාසනාවන්ත අත්දැකීමක් වෙයි. එනම් මගේ ලිපි කියවන පාඨකයාගේ මනසේ දැනටමත් මහායානය සහ ථේරවාදය ගැන පැලපදිංචි වූ චිත්‍රයක් තිබීමත් ඒ චිත්‍රයට අනුව මා ලියන දේ තේරුම් ගැනීමට යාමත්ය. මේ නිසා මාත් මගේ පාඨකයාත් අතර බැම්මක් බිහිවී ඇත. එය බිඳ දැමීම පිණිස මෙය ලියන්නට සිතීමි. ඉතින් මේ ලිපිය කියවන ඔබ, කරුණාකර ඔබේ භාජනය හිස් කර ගන්න. ඔබ උගත් සහ ඔබ දැනට සිතා සිටින මත මොහොතකට පසෙකින් තියන්න. මෙම ලිපිය සාර්ථකව කියවා තේරුම් ගැනීමට ඔබට එය මහත් උපකාරයක් වේවි. ථේරවාදය යන පදය අද බොහෝ විට භාවිත වන්නේ පාලියෙන් ලියා ඇති බුදුසමය හැඳින්වෙන පදයක් ලෙසටය. මේ අවබෝධය සම්පූර්ණයෙන්ම වැරදිය. ථේරවාදිය ගැන ලියූ ටීකාචාර්යයන්වහන්සේ ථේරවාදය යනු ආනන්ද, කාශ්‍යප ආදි මහතෙරවරුන් මතක තබා ගෙන පැමිණි දහම බව පෙන්වා දී ඇත. මෙම අර්ථකථනය මෙරට මිනිසුන්ට හඳුන්වා දෙන්නේ පොලොන්නරු යුගයෙන් පසුවය. අප අනුරාධපුරය දක්වා ගොස් විමසා බැලුවහොත් බුද්ධඝෝස හාමුදුරුවන් ඇතුළු මුල් කල යතිවරුන් පෙන්වා දී ඇත්තේ ථේරවාදය යනු බුද්ධවචනය මහතෙරුන්වහන්සේලා 'තේරුම් කළ අයුරු’ මිස ‘මතක තබා ගෙන පැමිණි’ අයුරු නොවන ...

නිවැරදිව හිතන්න කියා දෙන තර්කශාස්ත්‍රය

අපි හිතමු. අපි හිතන සත්වයෝ වෙමු. භාෂාව උගත්දා සිටම අපි හිතමු. හිතීම යනුවෙන් ඇත්තටම අප කරන්නේ තනිවම කතා කිරීමකි. අප කතා කරන්නේ අපට අපේ පංචෙන්ද්‍රියයන්ගෙන් ලැබුණු අරමුණු ගැනය. අප එහෙම කතා කරන්නේ අපට පංචේන්ද්‍රියයන්ගෙන් ලැබෙන අරමුණු හැම විටම පැහැදිලි අදහසක් ලබා නොදෙන නිසාය. පාර මඩ වී ඇති බව සිතන්න. අපට පෙනෙන්නේ එපමණකි. ඒත් එපමණක් දැන ගෙන සෑහීමකට පත් වන්නට අපට නොහැකිය. පාර මඩ වුණේ කෙසේද කියා සොයා බලන්නට සිත වෙහෙසේ. වැස්සක් වැටුණා නම් පාර මඩ වීමට ඉඩ ඇත. ඒත් වැස්සක් වැටුණා නම් ගහකොළද තෙමී යා යුතුය. වැස්සෙන් ගහකොළ තෙමී ගියත් වැස්ස වැටුණේ බොහෝ වේලාවකට පෙර නම් දැන් ඉර එළිය වැටී තිබෙන නිසා ගහකොළවල වතුරු වියළී ගොස් තිබිය හැක. ඒත් එසේ විය නොහැක. දැන් ඉර එළිය හොඳට ඇති නමුත් අද උදේ සිටම අහස වළාකුළුවලින් බර වී තිබිණි. ගහකොළ වියළෙන්නට තරම් ඉර එළියක් වැටුණේ නැත. ගහකොළවල වතුරු ගෑවුණු බවක්ද නැත. එහෙනම් වැස්සක් වැටී නැත. වැස්සක් වැටුණේ නැති නම් පාර මඩ වුණේ කෙසේද ? එහෙම නම් පාරට කවුරුන් හෝ වතුරු දමා ඇත. ඒත් මේ සා පාර මඩ වීමට වතුරු දැමිය හැක්කේ කවුරුන්ටද ? මෙය කිසියම් පුද්ගලයෙකුට වතුර භාජනයක් හෝ දෙ...

පාංසුකූලය කියන්නේ මොකද්ද?

ප්‍රශ්නය: මැරුණු කෙනා වෙනුවෙන් දෙන "පාංශුකූලය " යන්නෙහි තේරුම පහදන්න - කල්පනා ඒකරත්න... පළමුවෙන්ම කියන්න ඕනේ නංගා, කෙනෙක් මැරුණාම පාංශුකූලයක් (පාලියෙන් පාංසුකූල) දෙන්න කියලා බුදුහාමුදුරුවන් කොතැනකවත් දේශනා කරලා නැහැ. දැනට සිංහල ගෙවල පවත්වා ගෙන යන පාංසුකූල චාරිත්‍රය හින්දූන්ගෙන් ගත් 'ශ්‍රාද්ධය' කියන චාරිත්‍රයේ අන්ධානුකරණයක්. දෙවැනියට කියන්න ඕනේ අත්තනායක මුදියන්සේලාගේ හේරත් මහතා අර දොරමඩලාවට ඇවිත් ඔය පාංසුකූලය කියන එකෙන් හැදෙන සිංහල පදය වන 'පවුල්' යනුවෙන් පවුල් සිවුර ආදී ලෙස යෙදෙන පදයයි ව්‍යවහාරයේ යෙදෙන පවුල (family) යන පදයයි එකතු කරලා දීපු මහා පොර අර්ථකථනය කිසිම වාග්විද්‍යාත්මක පදනමක් නැති එකක්. පාංශු කිව්වේ පසට. කූල යන පදය යෙදෙන්නේ එකතු වීම, මිශ්‍ර වීම යන අර්ථයකට. යම් දෙයට අනුව එකතු වන විට තමයි අප අනුකූල (අනු + කූල) කියා කියන්නේ. ඒ අනුව පස් සමග මිශ්‍ර වීම, එකතු වීම තමයි පාංශුකූල කියා කියන්නේ. ශාසනික අර්ථය මෙහෙමයි. යමක් පස්වලට එකතු වන්නේ ඒක අප භාවිතයෙන් ඉවත් කළහමයි. අමුසොහොන කියන සංකල්පය එදා තිබුණනේ. අඩුකුලේ උදවිය මැරුණහම ඒ අයව රෙද්දකින් ඔතලා ගිහින් ස...